عمومی زندگی سرگرمی خوابیدن عاشقانه عاشقانه

عمومی: زندگی سرگرمی خوابیدن عاشقانه عاشقانه سرگرمی هزار و یک شب عاشقانه ها

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار پزشکی یک‌سوم کودکان ایرانی دچار مرض چاقی‌اند

    عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از میان 24 میلیون کودک در ایران، 8 میلیون نفر دچار مرض چاقی هستند و 16 میلیون نفر نیز اضافه‌وزن دارند.

    یک‌سوم کودکان ایرانی دچار مرض چاقی‌اند

    یک سوم کودکان ایرانی دچار مرض چاقی اند

    عبارات مهم : ایران

    عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از میان 24 میلیون کودک در ایران، 8 میلیون نفر دچار مرض چاقی هستند و 16 میلیون نفر نیز اضافه وزن دارند.

    دکتر فریدون عزیزی در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و کانادا از سال ها قبل و به علت رشد صنعت و کم شدن تحرک و عوامل دیگری مانند عوض کردن ذائقه های غذایی و روآوردن به فست فودها روند اضافه وزن را طی کرده اند و الان در نقطۀ اوج به سر می برند.

    یک‌سوم کودکان ایرانی دچار مرض چاقی‌اند

    75 درصد از فعالیت های بدنی ایرانیان تقریباً هیچ است

    وی با بیان این که “کشورهای درحال پیشرفت که قبلاً زندگی هایی سنتی داشته اند و روزانه پیاده روی، دوچرخه سواری و رژیم غذایی متفاوتی داشتند، امروزه فعالیت های بدنی ارزش کم شده است است”، تصریح کرد: در همین مطالعۀ قند و لیپیدی که بیست سال است در پایتخت کشور عزیزمان ایران دنبال می کنیم، به این نتیجه رسیده ایم که 75 درصد از فعالیت های بدنی ایرانیان تقریباً هیچ هست؛ به این معنا که نشست وبرخاست و فعالیت های روزانه است و عاری از ورزش و پیاده روی هست. 15 درصد از مردم نیز فعالیت های بدنی ارزش تقریباًخوب و 10 درصد نیز خیلی خوب است.

    عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از میان 24 میلیون کودک در ایران، 8 میلیون نفر دچار مرض چاقی هستند و 16 میلیون نفر نیز اضافه‌وزن دارند.

    عزیزی افزود: در حدود 20 سال گذشته، یک زیاد کردن فوق العاده ای در اضافه وزن و چاقی در کشور عزیزمان ایران مشاهده می شود. مسئله ما در شروع انقلاب اسلامی بیش تر از هرچیزی، کمبود وزن، کم خوری، ضعف رژیم غذایی و… بود؛ درحالی که الان برعکس هست. سوءتغذیه ما درنتیجه زیاد کردن دریافت است که این زیاد کردن دریافت نیز درنتیجۀ غذاخوردن ما در بیرون از فضای منزل و استفاده از فست فودهایی نظیر کالباس و سوسیس و… است که مملو از چربی اشباع شده است هست. چربی ای که یک کالری فشرده و نیرومند ای در آن است و این باعث می شود که اضافه وزن زیاد شود.

    در استفاده از نان و برنج زیاده روی می کنیم

    وی با اشاره به سنت غذایی ایرانیان گفت: در منزل نیز که غذا می خوریم، در استفاده از نان و برنج زیاده روی می کنیم و بیش از نیاز یک فرد فوق العاده این مواد را استفاده می کنیم که این یک معضل فرهنگی است.

    یک‌سوم کودکان ایرانی دچار مرض چاقی‌اند

    معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این که “ما هم زیاد کردن دریافت داریم و هم دچار کمی سوخت وساز بدن هستیم”، افزود: یکی از دلایل مهم زیاد کردن چاقی اصلاح اوضاع اقتصادی افراد نسبت به گذشته هست. در قدیم بسیاری از مواد غذایی نبود ولی الان همۀ مواد غذایی در همۀ ایام سال، در همه جا داریم و قابل دسترسی است.

    عزیزی ادامه داد: زیاد کردن قدرت اقتصادی مردم که از (GNP (Gross National Product ما معلوم می شود؛ یعنی درآمد ناخالص ملی ما در وقت انقلاب 900 دلار جهت هر نفر بوده است که الان حدود 5 تا 6 هزار دلار جهت هر نفر شده است هست. اگرچه مخارج هم اوج رفته هست، ولی این زیاد کردن چندبرابری، قدرت خرید مردم را زیاد کردن داده است.

    عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از میان 24 میلیون کودک در ایران، 8 میلیون نفر دچار مرض چاقی هستند و 16 میلیون نفر نیز اضافه‌وزن دارند.

    50 درصد چاقی و اضافه وزن مربوط به ژنتیک است

    این استاد دانشگاه با بیان این که “قبلاً در منزل ها ماشین دیده نمی شد، ولی امروزه حداقل یک ماشین در بیش تر منزل ها وجود دارد که همین امر باعث کم کردن فعالیت های بدنی می شود”، تاکید کرد: 50 درصد مسئلۀ چاقی و اضافه وزن مربوط به ژنتیک هست؛ ولی اگر این ژن با پرسشها محیطی همراه نشود، فرد دچار اضافه وزن نخواهد شد. معمولاً ژن ها روی متابولیسم بدن و کار سلول ها تأثیر می گذارند. اگر فردی ژن چاقی هم نداشته باشد و تغذیه ناسالم و تحرک ناکافی داشته باشد، عملکرد ژن ها دچار عوض کردن می شود.

    یک‌سوم کودکان ایرانی دچار مرض چاقی‌اند

    وی اضافه کرد: جهت حل معضل چاقی باید اول از همه، سراغ زنان باردار و دخترها قبل از بارداری برویم، تا مطمئن شویم تغذیۀ سالم و تحرک کافی داشته باشند. باید زنان باردار در طول دوران بارداری مراقب باشند تا غذای اضافه نخورند تا بتوانند فرزندی با وزن کم و مناسب به دنیا بیاورند.

    کودکان به هر رژیم غذایی می توانند عادت کنند

    عزیزی با اشاره به این که “اگر مراحل بارداری و پیش از تولد، به خوبی و با برنامه ریزی کنترل شود، احتمال این که آن فرد در آینده دچار دیابت یا چاقی شود خیلی کم می شود”، عنوان کرد: یکی دو سال اول زندگی نیز بسیار مهم هست. زمانی که ما نباید مزۀ غذاهایی را به کودک بچشانیم که جهت او مضر هست. اگر به کودکی مرتباً غذاهای شیرین و چرب داده شود، به آن رژیم غذایی عادت می کند.

    عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: خیلی مهم است که به مادران، قبل از بارداری، حین بارداری و سال های ابتدایی بعد از وضع حمل، این آموزش را دهیم که اگر می خواهد فرزند سالمی داشته باشد، باید رژیم غذایی خود و فرزندش را کنترل کند.

    عزیزی تصریح کرد: اگر می خواهیم معضل چاقی را کنترل کنیم باید مؤلفه های متفاوت و عوامل خطر متفاوت را درنظر بگیریم. نقش دولت ها قطعاً در کنترل این معضل بسیار مهم هست، ولی اگر در خانواده آموزش های مورد نیاز داده نشود، دولت ها هرکاری کنند نمی توانند تأثیری که باید را بگذارند.

    حذف روغن های جامد در دهۀ هفتاد یک عزم جدی از سوی مسئولان بود

    وی با بیان این که “در همین کشور، در دهۀ هفتاد، همه روغن نباتی جامد مصرف می کردیم”، تشریح کرد: این روغن یک نوع کلسترول و چربی اشباع است که چربی خون را اوج می برد و باعث چاقی می شود. یک نفر مسئول متعهد و اندیشمند و از معاونان وزیر بهداشت آمد و گفت می خواهم تمام روغن های جامد را تبدیل به مایع کنم و جهت این کار هم جنگید. نتیجۀ کار این شد که در همین مطالعه قند و لیپیدی که ما تازه آغازش کرده بودیم، حدود یک چهارم چربی خون همه جامعۀ آماری ما پایین آمد.

    عزیزی افزود: اگر کیک و کلوچه هایی که کودکان ما مصرف می کنند، چربی و قند و کالری کمی داشته باشد و خوش مزه هم باشد، می توانیم ذائقه ای را تربیت کنیم که احتمال بروز امراض در آن کم تر هست.

    این مؤلف و استاد دانشگاه با اشاره به تجربه های موفق کشورهای دیگر در این زمینه گفت: در کانادا از میان هرچند خانه، یکی را مختص لوازم باشگاهی قرار داده اند تا زن های منزل داری که توانِ رفتن به نقاط دور را ندارند، در کنار انجام دادن کارهای منزل به ورزش نیز بپردازند. این یک سیاست درست دولتی است.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت هر یک تا سه سال، عوامل خطر بیماری های غیرواگیر را بررسی می کند که یکی از آن ها قد و وزن است و این آمارها نشان می دهد که ما در زمینه معضل چاقی سیر رو به اوج داریم. دوم این که بیش ترین شیوع چاقی را در پایتخت کشور عزیزمان ایران داریم و بعد در شهرهای بزرگ مانند مشهد، اصفهان، شیراز و… و بعد شهرهای درجه دو از لحاظ وسعت و بعد روستاها.

    در مشهد حدوداً 50 تا 55 درصد با معضل چاقی و اضافه وزن روبه رویند

    عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: 75 درصد افراد بالای 20 سال در پایتخت کشور عزیزمان ایران یا چاقند یا اضافه وزن دارند. در شهر مشهد نیز حدوداً 50 تا 55 درصد افراد این ردۀ سنی با معضل چاقی و اضافه وزن روبه رویند. مشهدی ها باید مانند سایر شهرهای ما تغییری در سبک زندگی ارزش ایجاد کنند.

    واژه های کلیدی: ایران | پزشکی | فعالیت | ایرانی | بارداری | استفاده | بارداری | دانشگاه | ایرانیان | اضافه وزن | رژیم غذایی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار